Ilyen volt a Pánik

A pánikrohamok minden esetben kimerítőek, kétségbeejtőek, akár mi vagyunk az elszenvedői, akár egy szerettünk éli meg ezt a folyamatot. Eddig két alkalommal ment át rajtam ez a jelenség, mindkétszer a saját védelmemre, túlélésemre fókuszáltam, valamint elkönyveltem annyival, hogy tudom a kiváltó okot, az utolsó cseppet abban a bizonyos pohárban. Ilyenkor eltörik bennünk valami, félünk, hogy újra bekövetkezik egy ilyen esemény, de valójában egészen idáig nem értettem meg, hogy mi is történik az emberrel, a testtel, az elmével, a lélekkel egy-egy ilyen roham során.. Ebben nyújtott most segítséget egy 20 éve klinikai szakpszichológusként tevékenykedő szerző, Dr Rita Santos és a Pánik című könyve. Ez a munkafüzet jellegű, interaktív kötet nem csak felvilágosított, de összekötötte az értelmet, a tudást az érzelmekkel, így a jövőben már jóval felkészültebb lehetek.

Amit megtudhatunk ebben a kiadványban:
- Hogy mi is az a szorongás, pánikroham.
- Hogy milyen gyakran fordulnak elő a rohamok.
- Hogy milyen jelek utalnak erre a jelenségre.
- Hogy milyen kiváltó okai lehetnek.
- Hogy miként szolgálja a javunkat egy-egy pánikroham.
- Hogy miért nem lehet szívrohamunk, miért nem ájulhatunk el, miért nem fulladhatunk meg egy pánikroham során. Hogy miért nem történhet komoly baj alatta.
- Kapunk benne egy pozitívabb megküzdési stratégiát, öngondoskodási tervet építhetünk fel.

Gondolatok, amik velem maradtak az olvasást követően:
- Nem kell mindenáron, görcsösen a tökéletességre törekednem. Valamit elég egyszerűen csak elkezdenem, aztán majd idővel, munkával, türelemmel, kitartással fejlődni fogok. 
- Kedvesebbnek kell lennem magamhoz. 

Neked ajánlom:
- Ha éltél már át pánikrohamot, és félsz, hogy újra előfordul.
- Ha éltél már át rohamot, de valamilyen okból nincs lehetőséged terápiára járni.
- Ha nem éltél meg rohamot, de szeretsz gondoskodni magadról. Ezzel az írással is feltehetsz magadnak fontos kérdéseket. Ki vagy te? Mi tesz boldoggá? Mi tesz boldogtalanná? Hol vannak a határaid?
- Ha egy szeretted éli át ezt a jelenséget, és szeretnél empatikus, igazi támasza lenni.

Amennyiben segítségül hívod a Partvonal kiadó gondozta Iránytű sorozat kiadványait, mindenképpen javaslom, hogy vezess melléjük kis naplót. Ezt bármikor visszanézheted, láthatod, hogy mennyit fejlődsz egyes témákban az idő múlásával. Továbbá ne feledd, az írás is remek terápia lehet, megnyugtat. Akárcsak a Stressz esetében, a Pánik során is könnyen érthető, jól tagolt kötetről beszélünk, az is remek benne, hogy a végén különböző segélyforrásokat is kapunk. Ha negatívat kell felhoznom, akkor a Pánik esetében engem személy szerint picit bosszantott a sok-sok ismétlés. 


Idézetek a könyv hangulatából:
 „… a félelem ahhoz kötődik, ami épp most történik, míg a szorongás ahhoz, ami a jövőben történhet.” (40. oldal) 

„A veszély túlbecsülése és a saját képességeid alábecsülése a tökéletes recept a félelemre és a szorongásra.” (76. oldal)  

„Valószínűleg azt gondolod, képes vagy kizárólag a negatív érzéseket eltompítani vagy elnyomni, de valójában végül a pozitív érzésekkel is ezt teszed. Az érzelmek hozzátartoznak az emberi mivoltunkhoz, és ha eltávolodunk tőlük vagy elkerüljük őket, az nem fog természetesen vagy jól esni. Újra meg kell barátkoznod velük – és nem csak a pozitívakkal.” (91. oldal)


Értékelés: 6/4
Cím: Pánik
Szerző: Dr. Rita Santos
Fordítás: Mezősi Péter
Oldalak száma: 160
Kiadó: Partvonal

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

KÉPTÁR: KACSINTGATOK, KATTINTGATOK

David Lagercrantz elbeszélésében: Ez vagyok én, Zlatan Ibrahimovic - Ezt olvastam

Olvasói élmény I Ilyen volt az Alul semmi? Veszélyek és esélyek a Covid idején